高速道路の維持管理における業務IT化の取り組み
An Action of Computerization of Maintenance and Management Activities for Expressways
山崎 元也 Motoya YAMASAKI 日本道路公団
本郷 廷悦 Teietsu HONGO 日本道路公団
佐藤 守 Mamoru SATO 富士電機システムズ(株)
川上 一美 Hitomi KAWAKAMI 富士電機システムズ(株)
【抄録】 現在、国土交通省を中心としてCALS/ECが推進されている。その関連として、日本道路公団(JH)の 管理事務所において、高速道路の維持管理業務の電子化・合理化活動の実験を行っているので、その 概要を説明する。 実験は大きく分けて以下の3項目について行っている。
A.道路全体平面図(CAD データ)と各種維持管理データとの連携
B.部分改良工事等において、情報共有システムを用いた受注業者と連携を取った道路全体平面図 の修正・更新手続き
C.Web を利用した、工事内容の指示、申請、報告などの情報共有化と検索
これらのIT 化により,管理品質の向上や,経費削減、レスポンスの向上等が図られる。 その結果、データや情報の検索が以前と比べて楽になった。また、図面や情報等の品質向上にも繋 がった。
<Abstract> This paper outlines an experiment for the computerization and streamlining of the maintenance and management activities for expressways, which is underway at an operation office of Japan Highway Public Corporation. This experiment is conducted in line with the CALS/EC promotion led by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport. The main focus of the experiment is set on the following points: A. Linking of the overall plan view of road (CAD data) with various kinds of maintenance and management data. B. Procedures for modifying or updating an overall plan view of road during a partial improvement work or similar work in association with contractors using information-sharing systems. C. Use of web-based technologies to share and retrieve information such as instructions, petitions or reports relating to the contents of work.Improvement of manegement quality and expense reduction, improvment of a response are planned by these comquterization. As a result, data and a serch of information became comfortable in comparison with the past. In addition it led to quality improvement such as a drawing or information.
【キーワード】 CALS、CAD、道路管理図面、維持管理業務、情報共有システム
<Keyword> CALS, CAD, drawing of road management, maintenance and management, information-sharing system