| 属性情報付GIS管理システムにおける機能向上に関する研究 Improvement in functional on GIS management system with attribute data |
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| 山崎 元也 | Motoya Yamasaki | 日本道路公団 | |
| 吉田 眞純 | Masazumi Yoshida | 日本道路公団 | |
| 遠藤 実 | Minoru Endo | 日本道路公団 | |
| 保田 敬一 | Keiichi Yasuda | (株)ニュージェック | |
| 【抄録】 本研究では,著者らが過去に開発した道路管理用平面図をポータルサイトとし,路線単位で 図形,位置情報,属性情報や付帯情報がリンクした電子化プロトタイプシステムの機能向上を図った. 具体的には,完成道路の線形情報を線形図から復元し,公共座標として厳密に定義することで,道路資 産としての位置のずれをなくし,長期的な資産管理が可能になった.また,線形図から座標を復元する 方法は,GPSによる測量照査も行っている.さらに,事故調書をXML化し,属性として平面図とリン クさせることで事故解析や検索・抽出が可能となった.そして,利用者ニーズの高かった管理区分図や 用排水図の接点も定義できるようにしたことで,隣接する自治体の管理図とのマッチングがとれるよう になった. | |||
| <Abstract> In this research, the plane view for road management which authors developed in the past was made into the portal site, and improvement in functional of the prototype system which a figure, position information, attribute information, and incidental information linked per route was aimed at. Specifically, the alignment information on a completion road was restored from the alignment figure, it is giving a definition strictly as public coordinates, the gap of the position as road property was lost, and long-term asset-management was attained. Moreover, the survey examination by reference by GPS is also performing the method of restoring coordinates from an alignment figure. Furthermore, the accident protocol was database-ized by XML and accident analysis, and reference and extraction were attained by making it link with a plane view as an attribute. And matching with an adjoining self-governing body's management figure can be taken now by having enabled it to also define the point of contact of a management classification figure or a drainage figure. | |||
| 【キーワード】 CAD,CALS,属性情報,道路管理図面 | |||
| <Keyword> CAD,CALS,attribute data,drawing of road management | |||