セルラオートマトンによる橋梁路面排水シミュレーション
Drain simulation on road surface of bridge using cellular automaton
保田 敬一 Keiichi Yasuda (株)ニュージェック
白木 渡 Wataru Shiraki 香川大学
島村 洋平 Yohei Shimamura 芦屋市
堂垣 正博 Masahiro Dogaki 関西大学
【抄録】 路面の排水は非常に重要であり,近年の集中豪雨の増加など環境条件も変化している中で, 安全で円滑な道路交通の確保が困難になることが多くなっている.本研究では,セルラオートマトンを 用いて路面の水の流れをモデル化し,橋梁路面の排水シミュレーションモデルを構築することを目的と する.多数のセルに分割した空間と大阪の標準降雨強度90mm/h を用い,様々な勾配と排水桝の間隔を 仮定して解析し,橋梁路面排水シミュレーションを行う.そして,得られた結果を検証し,正常に排水 桝が機能しているかを検討する.
<Abstract> Drainage of a road surface is very important. While environmental conditions, such as an increase in local severe rain in recent years, are also changing, reservation of safe and smooth road traffic becomes difficult more often. In this research, the flow of the water of a road surface was modeled using the cellular automaton. It aims at building the drainage simulation model of a bridge road surface. The interval of various slopes and drain is assumed and analyzed using standard rain on-the-strength 90 mm/h of space and Osaka divided into many cells, and a bridge road surface drainage simulation is performed. And the obtained result is verified and it examines whether drain is functioning normally.
【キーワード】 セルラオートマトン,路面排水,橋梁
<Keyword> Cellular Automaton,drain of load surface,bridge