| バーチャルリアリティを利用したプロダクトモデルに基づく鋼桁橋設計システム A Product Model-Based Design System for Steel Girder Bridges Using Virtual Reality |
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| 矢吹 信喜 | Nobuyoshi Yabuki | 室蘭工業大学 | |
| 小谷 隼 | Jun Kotani | 北海道旅客鉄道(株) | |
| 志谷 倫章 | Tomoaki Shitani | 室蘭工業大学 | |
| 【抄録】 本研究では,まず鋼桁橋を対象としたプロダクトモデルをIAIのIFC をベースに開発し,ifcXML を用いて実装した.次に,鋼桁橋のように多数の部材が複雑に配置されている構造物の設計では,3次元 CAD システムを利用しても,平面ディスプレイに2次元的に画像が表示されることから,立体感が得られ ず,ユーザは混乱しがちである.そこで,両眼の立体視による没入感,センサによるフィードバック及び マシンとの対話性を満足するバーチャルリアリティシステムを,鋼桁橋設計に適用させ,プロダクトモデ ルとの間でデータのやり取りができる設計システムを開発した.さらに実際の橋梁に応用し,システムの 検証を実施した. | |||
| <Abstract> In this research, we developed a product model for steel girder bridges based on IFC of IAI and implemented the model by using ifcXML. Next, as it is difficult to obtain stereoscopic views when we use only 3D CAD systems for designing complicated structures such as steel girder bridges, CAD users tend to be confused. Thus, we developed a virtual reality (VR) design system that satisfies the sense of immersion by stereoscopic views with both left and right eyes, feedback by sensors, and the interactivity with computers, and applied the VR system to steel girder bridge design. The system is integrated with the developed product model by enabling the interoperability among the product model data, the VR system, and a 3D CAD system. The system was verified by applying it to a real bridge design. | |||
| 【キーワード】 バーチャルリアリティ,立体視,プロダクトモデル,IFC,3次元CAD,鋼橋, 没入感, 対話性 | |||
| <Keyword> virtual reality, stereograph, product model, IFC, 3D-CAD, steel bridge, immersion, interactivity | |||