絵地図を用いた町並みの効率的3Dモデリング手法の開発 〜大正時代の八戸市を例として〜
DEVELOPMENT OF EFFICIENT CITY MODELING USING PICTORIAL MAP
江島 裕司 Ejima Yuji 東京電機大学理工学研究科建設工学専攻 〒350-0394 埼玉県比企郡鳩山町石坂
近津 博文 Chikatsu Hirofumi 東京電機大学理工学部建設環境工学科 〒350-0394 埼玉県比企郡鳩山町石坂
【抄録】 日本各地に存在する数多くの古地図や絵地図は都市計画や土木,建築学上において,重要な情報源となっている.また,これら古地図の利用方法の1つとして,古地図から当時の町並みの3Dモデルを作成し,直接的に当時の社会・文化・生活等を体験するVR(Virtual Reality)が注目されている.しかし,VRの構築において町並みの3Dモデリングには膨大な時間と労力が必要でありモデリングの効率化が課題となっている. このような背景より著者らは1900年代初頭の八戸市を例に採り,建物モデルの自動変形・自動配置を可能とする町並みの効率的3Dモデリング手法について開発を行った.
<Abstract> There are many antique maps and pictorial maps in Japan. These maps, which show the distribution of land use in those days can often give important information for studying the history of city planning, civil engineering or architecture. In particular, visualization of reconstructed the past city model or landscape, enables us to understand those days more efficiently. In these circumstances, reconstruction of the past city model from antique or pictorial maps have recently received more attention. However, a huge amount of labor and time are required for reliable object modeling, the acquisition of geometric and attribute information for each object and the geometric correction of deformated maps. With this motive, this paper will investigate efficient city modeling and demonstrate early 20th century Hachinohe city, located in Aomori prefecture in Japan, using 3D Computer Graphics.
【キーワード】 絵地図,幾何データ,属性データ,3Dモデリング,景観シミュレーション
<Keyword> Pictorial Maps, 3D Reconstruction, Virtual Reality, Computer Graphics