| バーチャルリアリティを用いた橋梁維持管理技術者教育システムの提案 Proposal of Bridge Maintenance Engineer Education System by Virtual Reality Technology |
|||
| 宮本文穂 | Ayaho Miyamoto | 山口大学 工学部 | 〒755-8611 宇部市常盤台2-16-1, miya818@yamaguchi-u.ac.jp |
| 永田信人 | Nobuto Nagata | 山口大学 大学院 | 〒755-8611 宇部市常盤台2-16-1, h021fs@yamaguchi-u.ac.jp |
| 今野将顕 | Masaaki Konno | JIPテクノサイエンス株式会社 | 〒135-0016 江東区東陽2-4-24, masaaki_konno@cm.jip-ts.co.jp |
| 中村秀明 | Hideaki Nakamura | 山口大学 工学部 | 〒755-8611 宇部市常盤台2-16-1, nakahide@yamaguchi-u.ac.jp |
| 【抄録】 本研究は,バーチャルリアリティ(VR)技術を用いて実際の橋梁と遜色ない仮想橋梁を表現するシステムを構築し, そのシステムを用いて橋梁の維持管理技術教育を行い,従来の紙資料を用いた教育手法との教育効果の比較・検証を行ったものである.本システムを用いることにより, 実際に現場に出なくても,様々な損傷を時系列的に経験することができる.本システムの有効性を調べるために, まず教育の概要の決定を行い,その内容に従って本システムを用いて教育を行った.また,教育効果の比較のために, 従来の紙資料による教育も行い,異なる教育手法による教育効果の比較・検証としてS-P表分析法による分析を行った. | |||
| <Abstract>This paper presents development of system that expresses virtual bridge by virtual reality technology, and maintenance technique of the bridge education that used this system, and comparison of education effects between education that used past paper material and education that used this system. Various damages can be experienced in the time series without going to the site by using this system. To examine the effectiveness of this system, first of all the outline of the education was decided, the education was done according to this outline by using this system. Moreover, the education by past paper material was done for the comparison of the education effects. The analysis by the S-P table analysis method was done for the comparison and the verification of effect by different educational technique. | |||
| 【キーワード】Virtual Realty(VR),技術者教育,S-P表分析法,技術伝承,橋梁維持管理 | |||
| <Keyword>Virtual Reality,Engineering Education,Student-Problem Score Table Analysis, Technique Inheritance,Bridge Management | |||