橋梁マネジメントシステムアプリケーション
Bridge Management System Application
青木一也 Kazuya Aoki 京都大学大学院博士後期課程 工学研究科都市社会工学専攻 〒606-8501京都市左京区吉田本町,E-mail:kazuya_aoki@psa2.kuciv.kyoto-u.ac.jp
若林伸幸 Nobuyuki Wakabayashi 国土交通省近畿地方整備局姫路河川国道事務所 所長 〒670-0947兵庫県姫路市北条1丁目250番地
大和田慶 Kei Owada 京都大学大学院修士課程 工学研究科都市社会工学専攻 〒606-8501京都市左京区吉田本町,E-mail:owadakei@psa2.kuciv.kyoto-u.ac.jp
小林潔司 Kiyoshi Kobayashi 工博 京都大学大学院教授 工学研究科都市社会工学専攻 〒606-8501京都市左京区吉田本町,E-mail:kkoba@psa2.kuciv.kyoto-u.ac.jp
【抄録】 本研究では橋梁システムを最適に維持管理するための橋梁マネジメントシステムアプリケーション(Bridge Management System Application, 以下,BMSアプリケーションと略す)を提案する.BMSアプリケーションの目的は,橋梁のアセットマネジメントのための基礎情報をパソコン上で解析し,会計年度における橋梁システムの効率的な補修計画に関するマネジメント情報と会計年度ごとの橋梁システムの資産管理に関する管理会計情報を道路管理者に提供することである.橋梁の劣化過程は多大な不確実性を含んでいることから,BMSアプリケーションはマルコフ推移確率を点検データから推計するモジュールと,管理する橋梁の状態に適応する最適な補修戦略を導出するための劣化・補修過程のシミュレーションモジュールを搭載している.適用事例として,国土交通省姫路河川国道事務所が所轄する橋梁資産を対象としてBMSアプリケーションを試行的に運用し,その有用性を実証的に分析する.
<Abstract> In this paper, a bridge management system application, which supports the bridge managers to design the optimal rehabilitation/maintenance (R&M) policies, is presented, whereby the system provides the managers with the technical information for the optimal R&D plans as well as managerial accounting information for asset valuation of the bridges every fiscal year. The system installs an estimation module to estimate Markov transition probabilities based upon the observation data set by inspection and the simulation module of deterioration/rehabilitation processes of the bridge systems as a whole to evaluate the life-cycle costs of the R&M policies. The system presented in the paper is applied to the bridge systems managed by Himeji Office of Ministry of Land, Infrastructure and Transport, and the applicability of the systems is tested against the real world data.
【キーワード】 橋梁マネジメント,繰延維持補修会計,アセットマネジメント,ライフサイクル費用
<Keyword> bridge management, deferred maintenance accounting, asset management, life cycle costing