企画論文門 セッション企画テーマおよび概要 (33)

 

企画テーマ

企画テーマ(英訳)

土木計画と「ゲーム理論および情報科学」

Game Theory and Information Science in Infrastructure Planning & Management

企画概要

土木計画学においては,その設立当初からゲーム理論の潜在的有効性が認識されていた.事実,現在のゲーム理論は多くの社会・経済現象を理解するのに必要不可欠な道具になっている.しかし,一方では,ゲーム理論の持つ限界はNash均衡の計算にみられるように大規模なシステムに適用した場合に事実上計算が不可能になるという点である.しかし,最近のコンピュータ科学の進展はこうした問題を乗り越える技術を得ようとしている.本セッションは次の視点から提案されている.1)今日の複雑な社会においてはゲーム理論とコンピュータ科学を融合された研究の応用が必要になってきている.2)こうした研究は意志決定の多様性,システムのダイナミクス,不果実な環境下での学習そして限定合理性を分析する新たな研究分野が創設される切っ掛けを与える.

企画概要(英訳)

In the infrastructure planning studies, the potential effectiveness of the theory of games has long been recognized from the start of the establishment of the society.  Although the current theory of games is the essential tool to understand many social and economic phenomena, the complexity of finding the equilibrium of games has given a computational burden, specifically in large-scale systems that typically observed in infrastructure systems. However, the developments of the recent computer science are going to get over such a problem and begin to provide a new look to the game theory. This session is proposed from the following viewpoints; 1) the research applications in which game theory and computer science are fused are inevitable in the today’s era of complicated society; 2) this new field may cause the emergence of novel approaches and methodologies for analyzing the variety of human decision-making, dynamical systems, learning in the uncertain environment and bounded rationality.

発表形式

口頭発表