田中賞 作品部門
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2012年(平成23年度)
東京ゲートブリッジ
Tokyo Gate Bridge
- 国土交通省関東地方整備局
東京都港湾局
セントラルコンサルタント(株),中央復建コンサルタンツ(株),(株)オリエンタルコンサルタンツ,パシフィックコンサルタンツ(株),日本工営(株),八千代エンジニヤリング(株),三井共同建設コンサルタント(株),(株)構造技術センター,川田工業(株),宮地エンジニアリング(株),三菱重工鉄構エンジニアリング(株),日立造船(株),三井造船(株),(株)東京鉄骨橋梁,函館どつく(株),東亜建設工業(株),東洋建設(株),(株)熊谷組,五洋建設(株),若築建設(株),三井住友建設(株),鹿島建設(株)みらい建設工業(株),(株)鴻池組,大成建設(株),りんかい日産建設(株),佐藤工業(株),(株)大林組,大日本土木(株),鉄建建設(株),(株)間組,前田建設工業(株),戸田建設(株),アイサワ工業(株),清水建設(株),株木建設(株),(株)竹中土木,東京建設(株),(株)三共田中,坂田建設(株) - Kanto Regional Development Bureau, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism , Bureau of Port and Harbor, Tokyo Metropolitan Government, Central Consultant Inc., Chuo Fukken Consultants Co., Ltd., Oriental Consultants Co., Ltd., Pacific Consultants Co., Ltd., Nippon Koei Co., Ltd., Yachiyo Engineering Co., Ltd., Mitsui Consultants Co., Ltd., Kawada Industries, Inc., Miyaji Engineering Co., Ltd., Mitsubishi Heavy Industries Bridge & Steel Structures Engineering Co., Ltd., Hitachi Zosen Corporation, Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd., Tokyo Steel Rib & Bridge Construction Co., Ltd, Hakodate Dock Co., Ltd., Toa Corporation, Toyo Construction Co., Ltd., Kumagai Gumi Co., Ltd., Penta-Ocean Construction Co., Ltd., Wakachiku Construction Co., Ltd., Sumitomo Mitsui Construction Co., Ltd., Kajima Corporation, Mirai Construction Co., Ltd., Konoike Construction Co., Ltd., Taisei Corporation, Nissan Rinkai Construction Co., Ltd., Sato Kogyo Co., Ltd., Obayashi Corporation, Dai Nippon Construction, Tekken Corporation, Hazama Corporation, Maeda Corporation, Toda Corporation, Aisawa Construction Co., Ltd., Shimizu Corporation, Kabuki Construction, Takenaka Civil Engineering & Construction Co., Ltd., Tokyo Kensetsu Co., Ltd., Sankyou-Tanaka Co,. Ltd., Sakata-Construction Co., Ltd.
概要 | Summary |
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東京ゲートブリッジは、港湾取扱貨物の輸送時間短縮と物流コスト短縮を図り、東京港の物流の効率化による国際競争力強化を目的に建設された橋長2,618mの橋梁である。主橋梁は中央径間440mの鋼3径間トラス橋、アプローチ橋梁は3径間〜8径間の4橋梁からなる支間64m〜122.5mの連続鋼床版箱桁橋である。 架橋位置は、近接する羽田空港の航空制限を考慮すると共に東京港第三航路を跨ぐために桁下高54.6m、支間長440mを確保する必要があることから主橋梁をトラス橋とし、連続トラス橋としては世界最長の支間長となった。 また、本橋は厳しい架橋条件の中で橋梁形式、設計法、様々な新技術の検討、耐久性への配慮が実施された。 |
Tokyo Gate Bridge is constructed to strengthen the global competitiveness of Tokyo Port by facilitating traffic in the Tokyo Bay coastal area and increasing the efficiency of distribution by improving access between hinterland areas. The Tokyo Gate Bridge is 2,618m long. The main bridge is a three-span continuous truss box compound bridge with 440m-long central span across the Third Sea Route. This is the nation's largest continuous truss bridge. The approach bridge is four continuous steel box girder bridges with 64m-122.5m-long spans. In the construction of the bridge, many technologies and construction methods were developed and high durability was achieved. |