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田中賞 作品部門
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2015年(平成26年度) 【新設】
三陸鉄道ハイペ沢橋梁
SANRIKU Railway HAIPESAWA Bridge
- 独立行政法人 鉄道建設・運輸施設整備支援機構 東京支社、三陸鉄道株式会社、八千代エンジニヤリング株式会社、 東急・小山特定建設工事共同企業体
- Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency,Tokyo Branch SANRIKU Railway Company YACHIYO Engineering Co., Ltd. JV of TOKYU Construction Co., Ltd. and KOYAMA Kensetsu Co., Ltd.
概要 | Summary |
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三陸ハイぺ沢橋梁は、三陸鉄道北リアス線に位置する2径間連続下路SRC補強盛土一体橋梁で、津波で流出した旧橋に代わる新設の鉄道橋である。本橋は、津波の直撃を受けた地形条件であり、道路・河川との交差接近、海岸に面した塩害環境下であることから、耐震性、耐津波性、経済性、維持管理性を考慮し、「桁・橋台が一体化したインテグラル橋梁」と「GRS構造物の耐震性橋台」を融合させた独創的な構造形式を、世界で初めて採用した。以上のことから、本橋は、世界初となる構造型式を採用しており、これらの技術は,今後の橋梁技術の発展に大きく寄与するものと考えられることから、土木学会田中賞に値するものと認められた。 | The SANRIKU Railway HAIPESAWA Bridge is a 2-span continuous SRC through girder with geosynthetic-reinforced soil on the SANRIKU Railway Kita-Rias Line, which is a replacement for the old bridge washed away by the tsunami. It is the first application of “GRS integral bridge” which combines the integration between superstructure and substructure and geosyntheticreinforced soil for disaster mitigation, reduction of cost, operation and maintenance. The world first application of “GRS integral bridge” which will contribute significantly to the development of future bridge technology deserves the Japan Society of Civil Engineers Tanaka award. |