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田中賞 作品部門
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2018年(平成29年度) 【改築】
阿蘇長陽大橋の補修
Restoration of Aso Choyo Ohashi bridge
- 国土交通省九州地方整備局、(株)建設技術研究所、(株)富士ピ―・エス、杉本建設・藤本建設工業JV、肥後建設社・南陽建設JV、(株)南陽建設
- Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism Kyushu Regional Development Bureau., CTI Engineering Co., Ltd., FUJI P.S CORPORATION,Sugimoto Kensetsu Co., Ltd., Fujimoto Kensetsu Kogyo Co.,Ltd. Joint venture, HIGOKENSETSUSYA CO., LTD., Nanyo kensetsuCo.,Ltd,Joint venture, Nanyo kensetsuCo.,Ltd
概要 | Summary |
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橋長276mのPC4径間連続ラーメン箱桁橋である阿蘇長陽大橋は、平成28年熊本地震で斜面崩落に伴って橋台が大きく沈下し、またP3橋脚の中間高さ位置の中空断面部に貫通ひび割れが発生する等、甚大な被害を受けた。 これに対し、本復旧工事では、両橋台の再構築、P3橋脚のせん断抵抗機能回復のための中空部へのコンクリート充填、橋梁全体の炭素繊維シート補修を行うばかりでなく、A1橋台を多支点支持のラーメン構造に変更するなど、さらなる創意工夫が施され、1年4か月という短期間で震災復興の重要路線の開通を成し遂げた。以上、これらの技術は、橋梁技術の発展に大きく寄与することから、土木学会田中賞に値するものと認められた。 |
Aso Choyo Ohashi Bridge is the PC box girder rigid-frame bridge with 276m of length. This bridge had been seriously damaged due to collapse of slopes in 2016 Kumamoto earthquake, even it was effectively restored within 16 month. The restoration consists of reconstruction of abutments, reinforcing of pier and repairing with carbon fiber sheet. The stability of structure has been improved as compared to the structure before the earthquake. Technologies used herein were considered to contribute to the future development of the bridge technology and deserves the Japan Society of Civil Engineers Tanaka award. |