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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2009年(平成20年度) IIグループ

首都高速5号池袋線タンクローリー火災事故における73日間の復旧工事

Speedy Restoration of Urban Expressway Viaducts Damaged by Severe Fire Accident

首都高速5号池袋線タンクローリー火災事故における73日間の復旧工事

  • 首都高速道路(株)
  • Metropolitan Expressway Co., Ltd.
概要Summary
平成20年8月3日早朝に発生した、首都高速道路5号池袋線熊野町JCT付近のタンクローリー横転火災事故によって、鋼桁等が沈下変形し、高架橋路面が70cmも陥没するなど、過去に例がない程極めて深刻な損傷を被った。
被災に伴う社会的影響を最小限とするため、様々な構造的工夫を凝らした昼夜連続施工による急速な復旧工事が必要となったが、事故6日後には1車線を暫定供用、引き続き交通を切り回しながら橋梁の架け替えを順次行い、72日後の10月14日に全面的な交通機能の復旧を果すことが出来た。
本復旧工事は、可能な限り交通を通しながら、狭隘な施工条件下で急速に高架橋の撤去・再構築を行わなければならない、橋梁架替え・改築プロジェクトにおける新たな1モデルを示した。
On August 3, 2008 a tanker truck turned over and caused a severe fire on the double-decker viaducts of Metropolitan Expressway Route No.5 in Tokyo. Due to this fire accident, bridge structures such as steel I-shaped girders and RC slabs were deformed and the surface of the road caved in 70 cm as well.
To minimize the damage caused by the fire, speedy and safe repair and restoration with various structural devices were carried out through day and night. Six days after the accident, one lane each way was opened temporarily, and then highway functions were recovered fully only seventy-two days after.
This project showed a useful new model of projects on speedy reconstruction of bridges in service.
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