技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2012年(平成23年度) IIグループ
九州新幹線鹿児島ルート全線開業
−九州の一体的な発展と関西圏・東アジア地域との連携・交流の促進−
Opening of the E ntire Route of Kyushu Shinkansen from Hakata to Kagoshima
-Integrated Development of the Kyushu Region and Promotion of Cooperation and Communication with the Kansai and Eastern Asia Regions-
- 独立行政法人 鉄道建設・運輸施設整備支援機構 鉄道建設本部 九州新幹線建設局,九州旅客鉄道(株),西日本旅客鉄道(株)
- Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency - ,Railway Construction Headquarters-Kyushu Shinkansen Construction Bureau,Kyushu Railway Co. ,West Japan Railway Co.
概要 | Summary |
---|---|
九州新幹線鹿児島ルートは、福岡市から鹿児島市に至る延長257kmの新幹線鉄道で、九州地方の大動脈となる路線である。 本路線が全線開業し、九州圏と関西圏が直通運転により乗り換えなしで結ばれたことで、劇的な移動時間の短縮がなされ、さらには、東アジア地域と連携する国際的ネットワークも形成され、地域間の連携・交流の促進が図られた。 また、既成市街地内の営業線直上での橋梁架設用回転装置の開発など、工事に取り入れられた高度な技術は、今後の土木事業に大いに活用できるものである。 このように、本事業は、地域社会の発展に寄与すると共に、土木技術の発展に貢献するものと評価され、技術賞に値するものと認められたものである。 |
Kyushu Shinkansen is the 257 km high-speed railway between Fukuoka and Kagoshima and the main corridor in the Kyushu region. The completion of this line has realized the through service with Sanyo Shinkansen, and connected the Kyushu and Kansai regions directly. This shortens travel time between these areas drastically. Furthermore, it creates an international network between Japan and eastern Asia, and promotes inter-regional cooperation and communication. In addition, advanced construction methods were developed, including a bridge rotating system for a viaduct over an existing railway in urban areas. These methods could be utilized for future civil work projects. This project has been highly-appraised for its contribution to the development of local communities and civil engineering technology. |