技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2013年(平成24年度) IIグループ
湯西川ダムの建設 〜地域と環境に配慮した合理化施工による新しい社会資本整備手法の先達〜
Yunishigawa dam construction Advanced method for dam construction considering to local communities and environment
- 国土交通省 関東地方整備局 鬼怒川ダム統合管理事務所
- Ministry of Land Infrastructure and Transport,Kanto Regional Bureau, Kinugawa Integrated Dam Control Office
概要 | Summary |
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湯西川ダムは、堤高119m、堤長320m、貯水容量7,200万m3の重力式コンクリートダムである。時代の要請に応え、国民の理解を得るための新しいダム建設事業のあり方として、コストや地域、環境の課題を事業監理の公開や、合理化施工等の新技術で克服した。 ダム本体施工には、巡航RCD工法を採用し、堤体コンクリート106万m3を実質19.5ヶ月の国内最速で打設を完了した。コンクリート骨材に、掘削ズリや近傍ダムの堆砂を有効活用し、原石山の確保を回避した。ダム湖湛水後は、水源地域が主体となったダム湖活用策が具体化されている。 設計や施工方法の大幅な見直しや工夫を行うとともに、有識者等によるコストの検証、評価を情報公開の下に行い、ダム建設の技術発展と国民の理解促進に貢献したものである。 |
The construction project of Yunishigawa dam promoted public understanding by overcoming the economic and environmental problems attendant on large dam construction. The cruising RCD construction method was adopted to cast 1.06 million m3 concrete of dam body in 19.5 months. That is the fastest record in Japan, and it enabled to achieve more economical and rational construction. Moreover, the rocks and sand excavated from the dam foundation were effectively utilized for the ingredients of dam concrete ,so that the environmental impacts were minimized. Additionally, the benefit of the dam is being shared to local communities by utilizing the dam reservoir for recreational activities. |