技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2014年(平成25年度) IIグループ
JR気仙沼線・大船渡線のBRTによる仮復旧 (被災地域の復興に貢献する地域交通サービスの提供)
Temporary restoration of JR Kesennuma line and JR Ofunato line by introducing BRT
(Provision of local transport service to contribute to restoration of the areas affected by the disaster)
- 東日本旅客鉄道(株)
- East Japan Railway Company
概要 | Summary |
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東日本大震災の津波被災地域復興に際し、早期に安全で利便性が高く、鉄道復旧を超えた地域交通サービスを提供したプロジェクトである。 BRT導入により、(1)専用道整備中でも一般道を活用した早期運行開始を実現し、柔軟な駅設置・運行ルートが可能、(2)既存鉄道設備を活用し工期短縮・工事費縮減を図った専用道整備や交差点等でのBRT車両の原則優先走行による速達性及び定時性確保、(3)津波到来時のBRT車両での避難、津波避難マップや訓練実施による安全確保、(4)運行頻度向上やパターンダイヤ導入、鉄道との同一ホーム乗換えや待合室・トイレ等の整備、ICTを活用したロケーションシステム、運行情報配信及びICカード導入、時刻表への掲載等の利便性向上を図っている。 高齢化社会を迎えた各地域で、持続可能性が高く、便利かつ上質な交通手段として展開可能である。 |
To restore the areas affected by The Great East Japan Earthquake on March 11, 2011, BRT (Bus Rapid Transit) project could provide safety and convenient local transport service immediately after the disaster. Introduction of BRT system has several benefits for passengers. For example, while constructing the dedicated BRT motorways, BRT system already could start to operate by driving normal roads. Second, dedicated BRT motorways which have been reformed from the disaster-stricken railway realized punctual operation. Third, it is easy for BRT vehicle to change its driving route so that the vehicle can evacuate much easier than train when coming of tsunami. We believe that BRT system, which is convenient, sustainable, and high quality public transportation system, may also be introduced in aging areas. |