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田中賞 作品部門

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2014年(平成25年度) 【改築】

首都高速八重洲線汐留高架橋

Metropolitan Expressway Yaesu Route Shiodome Viaduct

首都高速八重洲線汐留高架橋

  • 東京都 建設局、首都高速道路株式会社、パシフィックコンサルタンツ株式会社、株式会社IHIインフラシステム、清水建設株式会社
  • Tokyo Metropolitan Government Bureau of Construction, Metropolitan Expressway Company Limited, Pacific Consultants Company Limited, IHI Infrastructure Systems Company Limited, Shimizu Corporation
概要Summary
首都高速八重洲線汐留高架橋は、東京都中央区に位置する高架橋である。東京都市計画道路環状第2号線建設に伴い、立体交差に支障となる交差点上の区間の架替えが必要となった。架替え対象は内回り橋長93.547m、外回り橋長101.056mである。交通量5万台/日の大規模交差点上での施工となったため、夜間規制での短時間施工、周辺環境や既設橋梁への影響軽減策、将来の維持管理性改善などの技術が採用された。特に交差点上の桁架設には、地組した主桁を夜間多軸台車で交差点内に搬入し、門型吊り上げ式ベントとPCケーブルで吊り上げる架設工法が採用され、周辺道路の交通流への影響を軽減し、今後の都市内橋梁の架橋技術の発展に寄与した。以上により、本橋は土木学会田中賞に値するものと認められた。 Shiodome Viaduct, a part of the Metropolitan Expressway Yaesu Route, was required to be replaced for the construction of the urban ring road No.2. Removing and rebuilding the viaduct were in an urban busy intersection (Daily traffic: 50,000 vehicles), thus some technologies had been employed to shorten the period of construction, mitigate the impact of environment and existing viaducts, and improve its maintenance workability. Especially the bridging techniques carrying a main girder by multi axis vehicle into the intersection and hoisting by PC cable connecting a steal rigid frame support mitigated to disturb the traffic flow and contributed to innovate technologies for bridging in urban area. Consequently, this viaduct deserves the Japan Society of Civil Engineer Tanaka Award.
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