技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2015年(平成26年度) IIグループ
横浜港南本牧ふ頭MC3コンテナターミナル整備事業−世界最大級のコンテナ船に対応したコンテナターミナル整備−
Minami Honmoku MC-3 Container Terminal at Port of Yokohama - Development Project of Container Terminal for the World's Mega-Ships -
- 国土交通省 関東地方整備局 京浜港湾事務所、横浜港埠頭(株)
- Keihin Port Office, Kanto Regional Development Bureau, MLIT, Yokohama Port Corp.
概要 | Summary |
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MC3コンテナターミナルは、世界最大級のコンテナ船に対応し、大規模地震発生時でも物流機能を維持し国民生活と経済活動を支えることを目的に整備された。本施設は、海底面の水深が-30mと深くかつ支持層の起伏が激しいうえ一部に軟弱層が存在するなど自然条件が厳しく、さらにL2地震動に対応した修復性・復旧性に対する性能が求められた。これらの条件に対応するため、海底地盤を地盤改良し、国内最大規模の大口径鋼板セル構造を採用した。また、コンテナクレーンの免震装置を新規開発し、あわせて岸壁と一体的に運用されるコンテナヤードの耐震強化を実施した。このように、厳しい地盤条件の下、最新の海洋土木技術を駆使し、震災時においても早期に荷役を再開できる大規模かつ耐震性能の高い施設を整備することで、国民生活と経済活動に寄与するものである。 | MC-3 must have high restorability against large scale earthquake though the sea bed is 30 m depth and the supporting soil layer is soft and under the complicated condition. In the construction of MC-3, the soft sea bed was stabilized and the steel cell of which diameter was one of the largest in Japan was adopted as the structure of the quay. Furthermore, new seismic isolator for the container crane was developed for the purpose of enhancement of earthquake-resistance of the container terminal. Since MC-3 was constructed based on cuttingedge offshore engineering technology and its high earthquake-resistance enables the operator to restart cargo handling immediately after earthquake, MC-3 greatly contributes to Japanese life and economy. |