技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2016年(平成27年度) IIグループ
首都圏の鉄道輸送サービスを飛躍的に改善する上野東京ライン開業
−都心部で数多くの設備改良を行うことにより実現した鉄道ネットワークの再構築−
Construction of Ueno-Tokyo line, that dramatically improved the service of the railway transportation in Tokyo metropolitan area
- Reconstruction of the railway network realized by renovating a number of facilities in an urban central area -
- 東日本旅客鉄道(株)
- East Japan Railway Company
概要 | Summary |
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上野東京ラインプロジェクトは、上野-東京間に新線を建設することで、上野・東京止まりとなっていた路線の直通運転を可能にし、首都圏の最混雑区間であった上野-東京間の混雑緩和を図る事業である。 事業実現のため、東北新幹線直上への新線構築、運行体系にあわせた品川駅の配線改良や車両基地再編成、想定される旅客流動の変化に対応した東京駅と新橋駅の旅客設備改良を、長期間に亘り様々な課題を克服しつつ、計画的に実施した。 上野東京ラインの開業により、同区間の混雑緩和、直通運転による乗換解消及び所要時間短縮等、首都圏広範囲にわたり利用者便益が増加した。合わせて、沿線地域の交流活性化の効果が得られるなど、社会の発展に大きく寄与した。 |
Ueno-Tokyo (UT) line is the project of a new line in a most crowded section between Ueno and Tokyo. The project realized seamless operation between the lines that had ended in Ueno or Tokyo and reduced the congestion. We managed to conduct a number of constructions: building a new structure above Tohoku-Shinkansen, customizing track layouts in Shinagawa station and depot for the operation, and renovation of passenger facilities in Tokyo and Shimbashi station to accommodate increasing passengers. UT line relieved the congestion, rid transfer, and shortened traveling time. Consequently, it increased user benefits all over the metropolitan area. In addition, it activated the exchange among areas along the lines and contributed to the development of Japanese society. |