技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2016年(平成27年度) IIグループ
津波により被災したJR 仙石線復旧ならびに仙石・東北本線接続線整備の計画・設計・施工
(まちづくりと一体とした早期の復旧に向けた取組み)
Restoring the JR Senseki Line and Connecting the Senseki and the Tohoku Lines in the recovery phase from the Great East Japan Earthquake
- 東日本旅客鉄道(株)、 宮城県、 仙台市、 石巻市、 東松島市、 独立行政法人都市再生機構
- East Japan Railway Company. Miyagi Prefectural Government. Sendai city government.
Ishinomaki City Government. Higashimatsushima City Government. Urban Renaissance Agency.
概要 | Summary |
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東日本大震災により甚大な被害を受けた仙石線は、復興調整会議での議論を受け、東松島市が推進する街づくり計画と一体となり、線路ルートを山側に移設して復旧した。 また、JR東日本として震災復興に更なる貢献をするために仙石東北ラインを整備し、石巻・仙台間の時間短縮を行い、仙石線全線復旧と同時開業することにより震災前を上回る利便性を実現する発展的復旧を達成した。 仙石線復旧、仙石東北ライン整備は早期復旧・同時開業を実現するため、復興事業を推進する宮城県、沿線自治体、URと共同・分担して取り組むとともに、現在持ちうる鉄道建設技術を投入して成し遂げ、鉄道土木技術、地域社会の発展に大きく寄与した。 |
The JR Senseki Line was decided to be rebuilt off the coast according with the urban planning by the Higashimatsushima city government. For further contribution to the recovery from the earthquake, East Japan Railway Company planned and built the Senseki-Tohoku Line which shortened the time required between Ishinomaki and Sendai. In parallel with the operation recommencement of the JR Senseki Line, the Senseki-Tohoku Line began operation. By utilizing state-of-art railway construction technology, the railway operation resumed earlier than expected. The work has contributed to the further development of the local communities and railway construction technology. |