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技術賞

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2017年(平成28年度) Iグループ

日本初の地下鉄営業線の平面交差解消事業
〜鉄道7路線の安定輸送を可能にした東京メトロ有楽町線・副都心線連絡線設置工事〜

The First Project in Japan to Remove the Level Junction of a Commercial Subway Line
- Connecting Line Installation Work on the Tokyo Metro Yurakucho Line / Fukutoshin Line Enabling Stable Traffic on 7 Routes -

日本初の地下鉄営業線の平面交差解消事業<br>〜鉄道7路線の安定輸送を可能にした東京メトロ有楽町線・副都心線連絡線設置工事〜

  • 東京地下鉄(株)/佐藤・熊谷・大日本建設工事共同企業体/熊谷・佐藤・大日本土木建設工事共同企業体/清水・前田建設工事共同企業体
  • Tokyo Metro Co., Ltd. / Joint Venture Construction of Sato Kogyo Co.,Ltd. & Kumagai Gumi Co., Ltd. & Dai Nippon Construction / Joint Venture Construction of Kumagai Gumi Co., Ltd. & Sato Kogyo Co.,Ltd. & Dai Nippon Construction/ Joint Venture Construction of Shimizu Corp.& Maeda Corp.
概要Summary
東京メトロ有楽町線と副都心線は、始点方の東武東上線方面、西武池袋線方面と終点方の有楽町線の新木場方面、副都心線の渋谷方面を結ぶ4つの経路を一体として運行している。
本事業は、平成20 年の副都心線の開業を契機に発生した小竹向原駅と千川駅との間の平面交差部を起因とする列車遅延を「連絡線」を新設することにより解消したものである。
連絡線の完成は平成25年の東急東横線との相互直通運転の開始に合わせる必要があり、約半年間の工程短縮を要求されたことから、技術開発と創意工夫を駆使して、工期短縮と安全確実で環境に優しい施工を両立し、5社7路線の高い利便性と安定した運行を実現した。このことは、社会の発展に寄与するとともに、今後の土木技術の発展に大いに貢献するものとして高く評価された。
This project solved the train delay originating from the level junction between Kotake-mukaihara station and Senkawa station, caused by the 2008 opening of the Fukutoshin line, by establishing a “connection line”. Completion of the connection line was required by the 2013 start of mutual direct operation with the Tokyu Toyoko Line. Since it was necessary to shorten the work process by about half a year, technology development and ingenuity were utilized to achieve both a shortening of construction time and safe, environmentally friendly construction, realizing a high degree of convenience and stable operation on 7 routes operated by 5 companies.
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