技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2018年(平成29年度) IIグループ
JR可部線電化延伸と広島市域公共交通ネットワークの発展 〜廃線からの路線復活〜
Extending the Electrified JR Kabe Line and Development of the Hiroshima Public Transportation Network
- Reviving Abandoned Lines
- 西日本旅客鉄道(株)、広島市
- West Japan Railway Co.
Hiroshima City
概要 | Summary |
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本プロジェクトでは、JR可部線を広島市北部における基幹的な公共交通としてより一層発展させるため、廃線となったJR可部線の一部区間(約1.6km)を電化延伸するとともに、旅客の利便性向上のため駅のバリアフリー化や構内改良を行った。また、JR山陽本線と新交通システムであるアストラムラインとの結節機能を新たに構築し、都心への交通ネットワークを強化するため、山陽本線広島~横川駅間に新駅(新白島駅)を設置した。 特に可部線における廃線区間の復活は、新線としての基準を満たすために新しい技術を活用した橋台補強の実施や、持続可能性に配慮した事業とすべく鉄道施設の一部を自治体が所有し、安全確保上必須となる鉄道施設の所有と保守管理を鉄道事業者とするスキーム等、地元や自治体、鉄道事業者が、様々な課題を克服し結実した全国初の事例である。 |
A part of abandoned track (1.6km) on the Kabe line was electrified to develop northern Hiroshima’s public transportation while also improving accessibility and updating stations. A new station (Shin-Hakushima) was also built between Hiroshima and Yokokawa stations to serve as a new nodule between the JR Sanyo main line and Astram line, further strengthening the city-center transportation network. The restored section on the Kabe line is the first case where public and private interests have joined forces (with the municipality being a partial owner), implementing new technologies to reinforce support structures and performing operations to improve sustainability vital to ensuring railway safety. |