技術賞
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2018年(平成29年度) IIグループ
首都高中央環状線機能強化事業(板橋熊野町JCT間改良、堀切小菅JCT間改良)
Projects to enhance the Central Circular Route's
(Upgrading the section between the Itabashi and Kumanocho junctions / Upgrading the section between the Horikiri and Kosuge junctions)
- 首都高速道路(株)
- Metropolitan Expressway Co., Ltd.
概要 | Summary |
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首都高中央環状線機能強化事業の板橋熊野町JCT間改良及び堀切小菅JCT間改良は、平日には1方向7万台を超える交通量が非常に多い区間のボトルネック対策として4車線に拡幅を行う事業である。 本事業では、ラケット型橋脚のダブルデッキ構造高架橋の上下層の拡幅にあたり、ひとまわり大きな新設のラケット橋脚を既設橋脚の前後に配置したサンドイッチ工法や河川上空への拡幅にあたり河川にベント設備を設けず高速道路の夜間車線規制で架設する吊フレーム架設工法などにより、通行止めをせずに交通を確保しながら工事が実施された。 このように、現場状況に即して創意工夫された個別技術を用いて完成した本事業は、都市内高架橋の建設技術の発展、首都圏の交通ネットワークの効率化に顕著な貢献をした。 |
The intent and purpose of those projects was to relieve heavy traffic congestion, where each projects locates one of busiest sections on Metropolitan Expressway, the urban motorway in Tokyo. Their number of lanes were increased 3 to 4 on each direction, in the upgrading projects. Many creative engineering solutions which fit to site conditions had been devised, not to close to traffic during construction work while accepting temporary reducing the number of lanes at nighttime, such as the sandwich pier construction method and the hanging girder-erection-frame method. |