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田中賞 作品部門
Outstanding Civil Engineering Achievement Award
2018年(平成29年度) 【新設】
高速神奈川7号横浜北線 生麦ジャンクション高架橋
Namamugi Junction at Kanagawa Route No.7 Yokohama-Kita Line
- 首都高速道路(株)神奈川建設局、(株)長大、(株)オリエンタルコンサルタンツ、東洋技研コンサルタント(株)、日本工営(株)、IHI・川田JV、MMB・日鉄トピー・駒井ハルテックJV、オリエンタル白石(株)、三井住友建設(株)、JFE エンジニアリング(株)、戸田・日本ピーエスJV、戸田建設(株)
- Metropolitan Expressway Co., Ltd. Kanagawa Construction Bureau, CHODAI Co., Ltd., Oriental Consultants Co., Ltd., TOYO-GIKEN Consulting Civil Engineers, Nippon Koei Co., Ltd., IHI Infrastructure Systems Co., Ltd and KAWADA INDUSTRIES ,INC. Joint Venture, MM BRIDGE CO., LTD. and Nippon Steel Topy Bridge Co., Ltd. and KOMAIHALTEC Inc. Joint Venture, Oriental Shiraishi Corporation, SUMITOMO MITSUI CONSTRUCTION CO.,LTD., JFE Engineering Corporation, TODA CORPORAION and NIPPON P.S CO.,LTD Joint Venture, TODA CORPORAION
概要 | Summary |
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生麦ジャンクションは、高速神奈川1号横羽線と高速神奈川5号大黒線を結ぶ高架構造のジャンクションである。高速神奈川7号横浜北線整備前までは東京方面と大黒方面のみアクセスができたが、横浜北線の整備に伴いフルジャンクションに拡張された。拡張のための架橋は、周囲がビール工場、住居、運河に囲まれた狭隘な作業空間で進められた。そのため、三層の立体交差を含むコンパクトな構造を採用し、1250t吊りクローラクレーンによる大ブロック一括架設や、ステージジャッキと移動多軸台車を組み合わせた架設を採用し、供用路線の交通影響を最小限に留めて架橋を完了させている。狭隘な作業空間での施工は、架橋技術の発展に大きく寄与したことから、土木学会田中賞に値するものと認められた。 |
Namamugi Junction originally connects Kanagawa Route No.1 Yokohane Line and Kanagawa Route No.5 Daikoku Line. In associating with opening Kanagawa Route No.7 Yokohama-Kita Line, we can access all direction at Namamugi Junction. Namamugi Junction is surrounded by brewery, a lot of houses, and a canal. Because of its narrow space, Junction is three-story dimensional compact sturucture. By using 1,250t crawler crane, a long span component could be builded at one try. This building method contributed to minimizing influences to already operating traffic way. Construction under severe circumstances is considered to contribute to the future development of the bridge technology and deserves the Japan Society of Civil Engineers Tanaka award. |