平成30年度土木学会全国大会

講演会発表の進め方

1)各セッションの運営は、座長に一任されています。

2)座長と講演者の打合せをセッション開始直前にその会場で行います。その際、座長より、講演順番、講演時間、討論時間などについて指示がありますので、それを遵守してください。

3)発表時間は原則として、入退場も含めて7分です。7分以内に発表が完了できるように、準備をお願いします。

4)パソコン・液晶プロジェクターは各発表会場に用意されますので、それらを使用して発表を行ってください。なお、パソコンの操作は講演者自身で行ってください(会場担当係では対応しかねますのでご了承ください)。

5)発表用ファイルは、USBメモリもしくはCD-ROMに保存して発表会場へご持参ください。セッション開始前に各会場に準備されたパソコンにコピーしていただきます。

6)発表では、会場設置のパソコンを使用していただきます。次の「演題発表に関わる注意事項」を必ず確認・遵守してください。

General Instructions for Presenters

1) The responsibility for organizing the sessions lies with the session chair of that session.

2) A short briefing will be held before each session begins. The session chair will provide information about the order of presentations, the time allotment for presentation and discussion, etc.

3) Each presentation has been allotted 7 minutes, including the time required for changeover. Be sure that you finish your presentation within 7 minutes.

4) The laptop computer and LCD projector provided in each session room are to be used for all presentations. Each speaker is responsible for operating the computer during their presentation; this is not the responsibility of the technical staff in the session rooms.

5) Before your session begins, copy your presentation file onto the provided computer in the session room.

6) All speakers are required to use the provided computer for their presentation. Follow the further instructions in "Guide for Slide Presentation".

演題発表に関わる注意事項(重要)

1.発表スライドの準備

1)発表者は、パワーポイントなどの発表用ファイルを5)で指定したOSで読み取れるフォーマットのUSBメモリもしくはCD-ROM(ファイナライズされたもの)に保存してご持参ください。他のメディアは利用できません。

2)メディア・ファイルのウィルスチェックを必ず事前に実施してください。

3)ファイルサイズは20MB以下を目安とし、これを超える場合も100MB以下を厳守してください。

4)発表用ファイルの名前は、演題番号としてください。(例えば、II部門の演題番号138の場合は、"II138.pptx"などとなります。)

5)パソコンと液晶プロジェクターは講演会場設置のものを必ずご利用いただきます。会場のパソコンのOSはWindows7です。インストールされているソフトは、MS Office2013、DVDマルチ、QuickTime Player、Windows Media Player、GOM Player(コーデックは K-Lite Codec Pack)、Adobe Reader Xです。なお、フォント種については講演者の環境とは異なる可能性もありますのでご注意ください。
※前項のソフトウェア以外の特別なものを講演で必要とするなどのため、講演者ご持参のパソコンを使わざるを得ない場合は、当日、座長の許可を得たうえでそのセッションの最後の順番で発表していただきます。時間が限られているため、ケーブルの取り替えは当該発表者自身が発表時間内に行っていただきます。討議は発表直後に行っていただき、討議が終了したらすみやかに会場設置のパソコンと取り替えてください。ケーブル端子はミニD-sub 15pin (HD15pin) です。

2.発表の際の留意事項

1)発表セッションの10分前までにご自身の発表される会場に入室してください。遅れると発表できない場合があります。

2)必ずセッション開始前に、持参した発表用ファイルを会場設置のコンピューターにコピーしてください。

3)発表者の方は、発表セッションでは会場前方の席にて待機してください。

4)トラブルなどにより発表順が変更になる場合もありますのでご了承ください。

5)各会場には、レーザーポインタが用意されていますので、ご使用ください。

6)発表終了後、会場担当係が責任を持ってファイルを削除します。

Guide for Slide Presentation

1. Preparing Slides

1) Bring your presentation file on a USB memory stick or CD-R to your session. Do not use any other form of digital media. Make sure that your digital media and presentation file are readable by the computer system indicated in the following section, 5).

2) Please scan your digital media and presentation file with antivirus software prior to the session, and make sure that they have no virus infection.

3) Preferably, the size of your presentation file should not exceed 20 MB, and must not exceed 100 MB.

4) Name your presentation file with the number assigned to your presentation. For example, the file name would be "II138.pptx", if your presentation number is 138 of Division II.

5) All speakers are required to use the laptop computer and LCD projector provided in the session room. The operation system of the provided computers is Windows 7. The following software are available: MS Office2013, DVD Multi, QuickTime Player, Windows Media Player, GOM Player (K-Lite Codec Pack) and Adobe Reader X. Note that font options available on the provided computer might differ from those used when you created your presentation file.
※If it is absolutely necessary that you use your own computer in order to use software and/or computer specifications besides those listed above, ask the chairperson for permission before the session starts. If this is permitted, your presentation may be rescheduled to the last slot of the session. Please promptly switch computers within the allotted presentation time, and restore the connection of the provided computer immediately after the end of your presentation and discussion. The provided computer is connected to the LCD projector via a cable terminal with mini D-sub 15pin (HD15pin).

2. In Session

1) Please arrive at your session room at least 10 minutes before the session starts. Failure to do so may result in the cancellation of your presentation.

2) Copy your presentation file to the computer provided in the session room before the beginning of the session.

3) Please seat yourself close to the front of the session room before your presentation.

4) The order of presentations in the session may be changed in the event of unexpected technical trouble.

5) A laser pointer is provided in all the session rooms.

6) After the session, your presentation file will be deleted by technical staff in the session room.

ウィルス対策について

会場内に設置した全てのPCにウィルス対策ソフトをインストールしていますが、発表の際に使用したメディアは、お持ち帰りの後、ご自身のPCに接続する前に再度ウィルスチェックをしていただくようお願い致します。ウィルス感染に関する責任は学会として負いかねますので、各自の責任で会場内のパソコンをご利用ください。

Preventive Measures against Computer Virus

Antivirus software is installed in all computers provided in the session rooms. However, we strongly request all session speakers to rescan their digital media with an antivirus software after their session presentation prior to connecting the media to their computer. JSCE disclaims any responsibility for any damage to computer systems due to the use of computers provided in the session rooms and consequential virus infection.

優秀講演者表彰制度について

全国大会年次学術講演会の発表者を対象に「土木学会年次学術講演会優秀講演者表彰」を実施しております。
この「表彰規定」は、将来の土木界を担っていく若手の研究者および技術者の論文内容や講演技術が向上し、さらに全国大会が活性化することを目的とし定めたものです。
今回講演される若手研究者、技術者の方々のご健闘を期待いたします。

土木学会年次学術講演会優秀講演者表彰規定

この規定は土木学会全国大会における研究発表の表彰に関する取り扱いについて定めたものである。
1.表彰の目的
土木学会全国大会で優れた講演を行った若手研究者、技術者を表彰し、
①論文内容、講演技術の向上に寄与する。
②若手研究者、技術者の参加意欲の向上を図る。
③全国大会全体の活性化に貢献する。
などを目的とする。
2.名称
この表彰の名称は「土木学会年次学術講演会優秀講演者表彰」とする。
3.対象者
  • 全国大会で実際に講演を行う個人会員の中で、40歳以下の研究者、技術者を対象に、論文内容に加え、講演が簡潔明瞭で優れたものに与える。
  • 講演予定者と講演者が一致しない場合は、審査の対象外とする。
  • ポスターセッションは対象外とする。
4.選出方法
  • 各セッションの座長(司会者)は、対象者の講演を「土木学会年次学術講演会優秀講演者採点表記入上の留意事項」に基づき採点し、合計得点最上位者1名を推薦する。
  • 本部事務局(全国大会実行委員会事務局)にて、部門ごとに各セッションからの被推薦者の合計得点を集計する。その中から、各部門セッション数の2分の1の人数となる合計得点の上位者を、優秀講演者として選出する。なお、ボーダーラインにある合計得点数が同じ被推薦者を全て含めた場合に、各部門セッション数の2分の1の人数を超えるときには、合計得点が同じ被推薦者の中から年齢の若い順番に選出し、2分の1を超えない人数に調整する。
5.表彰
  • 土木学会全国大会報告号において氏名を発表する。
  • 後日、個人あてに表彰状を送付する。
  • 表彰は全国大会実行委員会講演部会長と全国大会委員会委員長の連名で行う。
6.その他
  • この規定は、1995年度全国大会から施行する。
  • 本規定は必要に応じて全国大会委員会において見直す。
附則(平成7年3月24日理事会了承)
(平成8年6月18日一部改正)

w